Drodzy Rodzice!
Poniżej zamieszczamy nasze propozycje zabaw i ćwiczeń z dziećmi, które możecie wykorzystać podczas pracy w domu.
Przez cały czas zachęcamy Państwa do czytania dzieciom. Prosimy o zapoznanie się z informacją, w jaki sposób czytanie wpływa pozytywnie na rozwój dziecka.
Słów kilka o pozytywnym działaniu mas plastycznych na rozwój motoryki małej u dziecka.
Jeszcze kilka propozycji ćwiczeń motoryki małej
Dziecko przyswaja sobie system językowy działając w świecie. Proces ten jest ściśle powiązany z rozwojem wszystkich zmysłów i funkcji psychicznych. Słowo pozwala dziecku poznawać, rozumieć i opisywać świat. Język, jako środek komunikacji formuje się wraz z kształtowaniem się funkcji poznawczych, emocji i uczuć. Werbalizacja wpływa na ich rozwój, ale umiejętności językowe są także zależne od całości rozwoju.
Percepcja słuchowa – jest to zdolność do odbioru dźwięków, ich rozpoznawania i różnicowania, a także interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń. Poziom rozwoju percepcji słuchowej w zasadniczy sposób decyduje o postępach w rozwoju mowy oraz możliwościach opanowania umiejętności czytania i pisania.
Ćwiczenia uwagi słuchowej: (dziecko najpierw słucha obserwując działania rodzica, należy nazwać dźwięki, a następnie dziecko słucha odwrócone plecami i opisuje czynność wykonywaną przez dorosłego).
- cięcie kartki nożyczkami,
- mieszanie wody łyżeczką,
- przelewanie wody,
- obracanie kartek książki,
- rysowanie mazakiem,
- targanie papieru,
- gięci folii,
- „pstrykanie” długopisem.
Różnicowanie melodii/piosenki:
- wesołej, smutnej,
- szybkiej, powolnej.
Identyfikowanie sposobu mówienia: głośno, cicho, szybko, wolno.
Ćwiczenia oddechowe – dla funkcji mowy ważna jest umiejętność wdychania i wydychania powietrza przez usta, przez usta i nos oraz tylko przez nos. Dźwięki języka polskiego wymawiane są na wydechu, dlatego należy ćwiczyć długie i równomierne wydychanie powietrza.
- dmuchamy na piórka, waciki, płomień świecy (tak, aby „tańczył”),
- podczas kąpieli dmuchamy na statki, piłeczki lub lekkie zabawki,
- zabawy ze słomką: słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając powierzchni płynu, wydmuchujemy w wodzie dołek; zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy, robiąc bąbelki.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – w procesie prawidłowej wymowy głosek ważną rolę odgrywają sprawne narządy artykulacyjne do których zaliczamy: żuchwę, język, wargi, podniebienie miękkie i twarde, zęby i dziąsła.
- „Rybka” – szeroko otwieramy i zamykamy usta,
- „Autka” – bawimy się w pojazdy, przesadnie wymawiając samogłoski (karetka: eo,eo, policja: io, io, straż pożarna: iu,iu).
- Robimy śmieszne miny
- „Liczydło” – mając szeroko otwarta buzię, dotykamy czubkiem języka każdego zęba u góry,
- „Malujemy sufit” -gładzimy językiem podniebienie twarde, od zębów w stronę gardła,
- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, czyli, np. kurka – ko, ko, ko; myszka – pi,pi,pi; jeżyk – tup, tup, itp.
Miłej zabawy:)
Pamiętajmy o prawidłowym chwycie narzędzia pisarskiego.
Zachęcamy do poczytania o tym jak wspierać samodzielność dziecka.
Gdy dziecko dorasta, obserwujmy, czy zachowuje ono prawidłową postawę ciała. Należy zwracać uwagę na wszelkie nieprawidłowości i natychmiast konsultować się z lekarzem, jeśli je zaobserwujemy. Wadom postawy należy jednak przede wszystkim zapobiegać. Sposobów na to jest wiele – warto więc poznać co najmniej kilka.
*Zadbajmy o to, by blat biurka lub stołu, przy którym pracuje dziecko,
był kwadratowy lub prostokątny i ustawiony na prawidłowej wysokości.
*Wysokość krzesełka powinna być równa długości podudzi. Dobrze byłoby również, aby posiadało ono regulowane, wspierające odcinek lędźwiowy kręgosłupa oparcie oraz podłokietniki. Idealnym rozwiązaniem są meble rosnące razem z dzieckiem,
czyli z możliwością regulacji wysokości.
*O ile to możliwe, ustawmy kąt pracy ucznia bokiem do okna, tak
aby światło padało z lewej strony.
*Zadbajmy o to, by nasza pociecha siedziała przy biurku wyprostowana w odległości kilku centymetrów od blatu. Głowa dziecka powinna być nachylona nad kartką czy zadaniem na wysokości 30-35 cm, nogi zgięte w kolanach
(ale w żadnym wypadku skrzyżowane!), stopy oparte o podłogę.
*Gdy widzimy, że dziecko kręci się podczas pracy przy stoliku, oznacza to, że ma potrzebę ruchu. Zaproponujmy mu chwilę przerwy:
poskaczmy wspólnie chwilę lub wyjdźmy na spacer z psem.
Słów kilka o ważnej roli rodziców w życiu każdego dziecka.
Słów kilka o znaczeniu ruchu w życiu przedszkolaka 🙂